Tiger65 Tiger65
3394
BLOG

Dwie sekundy które wstrzymały wolant

Tiger65 Tiger65 Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 89

Niedawny artykuł Marka Dąbrowskiego Odejście 10/04 - czyj błąd? Osiem pytań do zespołu Macieja Laskazapoczątkował dyskusję na temat pracy układu sterowania samolotu Tu-154M, który rozbił się w Smoleńsku. Z artykułem polemizował bloger FordPrefect w swojej notce Marek Dąbrowski na tropie zagubionej sprężyny.

Jednym z uczestników dyskusji był blogger Manek (Wielki55), który o ile się nie mylę, jako pierwszy zasugerował ("dwie sekundy kontry silnego ABSU, ktora wstrzymala wolant i przechylila stery"), że w momencie kiedy dowódca samolotu ściągał wolant "na siebie". chcąc przesileniem odłączyć autopilota, doszło do niespodziewanej "kontry" ze strony układu automatycznego sterowania samolotu, tzw. ABSU, która spowodowała wstrzymanie wolantu na około 2 sekundy. Te 2 sekundy mogły przesądzić o losie samolotu. (parametr:ХРВ: Отклонение колонки штурвала).
Przygotowałem fragment wykresu zarejestrowanych parametrów lotu, m.in. układu sterowania, które przedstawił MAK w swojej rosyjskiej wersji raporu końcowego na str. 79. Żółtą obwódką zaznaczyłem obszar, kiedy doszłodo dwusekundowego wstrzymania odchylenia kolumny wolantu.
Czy wstrzymanie wolantu było świadomym działaniem pilota, awarią systemu sterowania, czy sabotażem? Zapraszam do dyskusji.
(Obrazek otworzy się w dużym formacie po kliknięciu)

 

 

Tiger65
O mnie Tiger65

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka